
Bakalářské, diplomové a disertační práce
Zásady a pravidla jsou stanovena závaznými předpisy, především
kde lze nalézt i podrobné informace o postupu vkládání údajů o závěrečných pracích do systému STAG. Základní pravidlo pro autory BP a DP zní: jste-li na pochybách a nevíte si rady, poraďte se především s vedoucím své práce!Obhájené i rozpracované práce včetně posudků lze vyhledávat a prohlížet pomocí Portálu UP pod záložkou „Kvalifikační práce“.
Podle doporučení vedoucí nebo školitele se lze přihlásit se svou prací do Soutěže o cenu děkana.
Pokyny pro zadávání závěrečných prací
- Témata bakalářských a diplomových prací vypisují akademičtí pracovníci v dubnu až květnu aktuálního kalendářního roku. Student může navrhnout i vlastní téma, které může být schváleno, pokud bude možné zajistit vedoucího práce.
- Student je povinen zvolit si téma práce a po dohodě s vedoucím zadat příslušné údaje do informačního systému STAG (formulář „Podklad pro zadání BP/DP“) do 31. října aktuálního roku. Pokud tak neučiní, bude mu téma přiděleno vedoucím katedry.
- Vytištěný a podepsaný formulář odevzdá student vedoucímu práce nebo na sekretariátu katedry. Na jeho základě bude připraveno zadání BP/DP podepsané vedoucím katedry, jež si student později vyzvedne.
Pokyny pro vypracování závěrečných prací
- Práce se odevzdávají ve 2 výtiscích + 1 elektronická verze v pdf na CD v obálce vlepené vzadu v bakalářské/diplomové práci (CD má být popsané s uvedením jména, roku a názvu bakalářské/diplomové práce, popřípadě českého názvu, je-li psána v jiném jazyce).
- Student má povinnost zveřejnit závěrečnou práci a současně s odevzdáním klasické tištěné verze závěrečné práce vložit její ekvivalentní elektronickou podobu do systému STAG a doplnit povinné údaje o své závěrečné práci.
- Při nahrávání závěrečné práce do STAGu je nutné zvolit variantu „zveřejnit práci“; nezveřejněné práce nebudou připuštěny k obhajobě, neboť zveřejnění práce je automaticky spojeno s kontrolou plagiátorství.
- Příručky Foltýnek T:. Jak předcházet plagiátorství: pro studenty a akademiky (Karolinum, 2021)
- Doporučená struktura práce (platí pro KEF, na ostatních katedrách mohou být drobné odlišnosti)
- Podrobný návod pro psaní bakalářské/diplomové práce (platí pro KEF, na ostatních katedrách mohou být drobné odlišnosti)
- Šablony pro psaní práce:
- pro MsWord nebo Open/LibreOffice (včetně loga a bibliografických anotací)
- pro TeX/LaTeX – archiv obsahuje i font pro psaní vektorů polotučným bezpatkovým písmem, barevné i černobílé logo UP. Soubor bp_dp.tex je určen k překladu pdfCSLaTeXem s kódováním češtiny v Unicode, po dohodě lze šablonu přizpůsobit jiným formátům (popř. lze použít také šablony Katedry informatiky nebo Katedry matematické analýzy a aplikací matematiky). Pokud píšete práci v LaTeXu, mohl by se Vám pro přípravu prezentace k obhajobě hodit balíček Latex Beamer; nabízíme Vám jednoduchou šablonu prezentace.
Zájemcům pomůžeme s instalací distribuce TeXLive a s nastavením editoru pro psaní (např. PSPad, TexMaker); v případě zájmu nebo problémů s (pdf nebo Xe)LaTeXem kontaktujte našeho člena Československého sdružení uživatelů TeXu. Lze také použít on-line LaTeX editor Overleaf.
- Pravidla pro citování pramenů a obecná doporučení (odkazy):
- Obhájené kvalifikační práce na UP (vyhledávání v databázi)
Témata bakalářských a diplomových prací
Témata závěrečných prací pro fyzikální obory na PřF UP jsou shrnuta na Portálu moderní fyziky, kde si můžete vybrat i z nabídky kolegů ze SLO.Témata bakalářských prací vypsaná v roce 2021
Renata Holubová
- Zajímavé fyzikální úlohy.
- Úkolem bakalářské práce je sestavit, vymyslet a ukázkově vyřešit netradičně zadané úlohy - zadání formou experimentu, obrázku, Fermiho problémy.
- Demonstrační experimenty pro přednášku z Molekulové fyziky a termodynamiky.
- Student vybere vhodné experimenty, připraví je po technické stránce, ověří jejich funkčnost a názornost.
Eva Kovářová
- Inovace úloh ve fyzikálním praktiku – souprava Vernier pro mechaniku s optickým snímáním pohybu.
Roman Kubínek
- Magnetické pole, jeho vznik a využití.
- Zadáno.
- Didaktická práce
Zdeněk Pucholt
- Fyzika a paragliding
- Konstrukce padákového kluzáku, studium aerodynamiky a mechaniky letu kluzáku (vzlet, termický let, přistání aj.). Studium historie paraglidingu, odborné terminologie, letových pásem a meteorologie. V závislosti na rozsahu lze realizovat i jako diplomovou práci. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Metodika pro měření viskozity kapalin
-
Experimentální práce zaměřená na tvorbu vhodné metodiky pro měření viskozity kapalin vibračním a rotačním viskozimetrem. Parametry přístrojů, jejich možnosti (např. měření nenewtonovské kapaliny), kalibrace. Měření vzorků kapalin na obou přístrojích, zhodnocení měření, statistické zpracování výsledků a interpretace. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
Konzultant: Mgr. Jakub Ivanič
-
Experimentální práce zaměřená na tvorbu vhodné metodiky pro měření viskozity kapalin vibračním a rotačním viskozimetrem. Parametry přístrojů, jejich možnosti (např. měření nenewtonovské kapaliny), kalibrace. Měření vzorků kapalin na obou přístrojích, zhodnocení měření, statistické zpracování výsledků a interpretace. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Miskoncepty studentů v molekulové fyzice a termodynamice
- Statistické vyhodnocení možných miskonceptů u studentů VŠ v oblasti molekulové fyziky a termodynamiky. Rešerše tuzemské a zahraniční literatury, testování studentů, participace na výuce. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Počítačová vizualizace činnosti tepelných strojů
- Vizuální činnost vybraných tepelných motorů (Carnot, Diesel, Stirling aj.) ve vhodném moderním soudobém prostředí (např. HTML 5) vč. možné modifikace vstupních parametrů. Teoretický popis cyklů, a stanovení účinností. Vhodné pro kombinace s INF. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Bakalářská práce dle vlastního návrhu studenta
- Akceptovatelné zaměření práce (teoretická, praktická/laboratorní): molekulová fyzika a termodynamika, didaktika fyziky, informatika a výpočetní technika.
Lukáš Richterek
- Lincolnova trubice.
- Cílem práce je sestrojení pomůcky k demonstraci stojatého zvukového vlnění pomocí soustavy reproduktorů a LED (Lincoln, J., 2019. The Lincoln’s Tube: A new apparatus for demonstrating sound standing waves. The Physics Teacher, 58(1), 74–75. https://doi.org/10.1119/1.5141985).
- Experimentální práce
- Vnořovací (embedding) diagramy v programu Geogebra.
- Cílem práce je sestrojení sady vnořovacích diagramů pro vybrané řezy statických prostoročasů v obecné teorii relativity (Schwarzchildovo řešení, kosmická struna) jako pomůcky k výuce základů obecné teorie relativity.
- Teoretická rešeršní práce
- Modelování kosmologických modelů v programu Geogebra.
- Cílem práce je sestrojení modelů časového vývoje homogenních a izotropních kosmologických modelů v programu Geogebra.
- Teoretická rešeršní práce
- Paradox dvojčat ve speciální teorii relativity.
- Cílem práce je přehledně shrnout různá početní i grafická řešení jednoho z nejznámějších paradoxů STR. Práce bude vyžadovat konstrukci prostoročasových diagramů ve vhodném software (např. Geogebra).
- Teoretická rešeršní práce
- Astronomické modely v programu Geogebra.
- Cílem je vytvořit soubor grafických modelů (souřadnic, vybraných souhvězdí) v programu Geogebra použitelných ve výuce astronomie.
- Práce s počítačovými 3D modely a rešeršní práce
- Olomoucký orloj.
- Cílem práce je na základě rešerše pramenů zmapovat historii i astronomické základy současné i historické konstrukce olomouckého orloje.
- Teoretická rešeršní práce
Jan Říha
- Využití Eye trackingu pro analýzu řešení fyzikálních testových úloh.
- Experimentální realizace Buquoyovy úlohy.
Jana Slezáková
- Formativní hodnocení na vybraných ZŠ a SŠ.
- Analýza současného stavu, rozbor zkušeností se zaváděním formativního hodnocení na vybraných ZŠ a SŠ v rámci ČR.
- Porovnání koncepcí formativního hodnocení na vybrané ZŠ a SŠ, se zaměřením na úskalí, pozitiva, negativa, zamyšlení nad otázkou Proč formativně hodnotit?
- Interaktivní pomůcka pro rozvoj geometrické představivosti.
- Tvorba interaktivní webové aplikace na řešení úloh s tematikou rozvoje geometrické představivosti
Témata diplomových prací vypsaná v roce 2021
Renata Holubová
- Termografie.
- Cílem je krátkodobé a dlouhodobé sledování vybraných fenoménů pomocí termokamery. Lze využít mezipředmětových vztahů (děje fyzikální, chemické, biologické). Budou analyzovány možnosti využití termokamery ve výuce přírodovědných předmětů.
- Fyzika s vysokorychlostní kamerou.
- Záznam vybraných experimentů pomocí vysokorychlostní kamery. Budou vytvořeny ukázkové vyučovací hodiny s využitím těchto záznamů. Je možné využít mezipředmětových vztahů (experimenty přesahující rámec fyziky).
- Stavebnice ve výuce fyziky.
- Příprava podkladů pro využití různých druhů stavebnic, dostupných na našem trhu, ve výuce fyziky.
Roman Kubínek
- Elektronový mikroskop, jako prostředek integrované výuky fyziky.
- Student se seznámí s konstrukcí standardního elektronového mikroskopu, popíše jeho základní části, zvládne popis interakce primárního elektronového svazku se vzorkem a na jejím základě tvorbu jednotlivých kontrastů (obrazových dat, …) pro charakterizaci vzorku.
Hlavním úkolem bude, integrovat poznatky středoškolské fyziky, případně „mírně“ nad standard SŠ fyziky, které jsou spojené s elektronovým mikroskopem.
Součástí diplomové práce budou výsledky s tématem související experimentální práce s využitím SEM Vega, který je v laboratoři nanotechnologií KEF PřF UP.
- Student se seznámí s konstrukcí standardního elektronového mikroskopu, popíše jeho základní části, zvládne popis interakce primárního elektronového svazku se vzorkem a na jejím základě tvorbu jednotlivých kontrastů (obrazových dat, …) pro charakterizaci vzorku.
- Zobrazovací metody v medicíně, jako prostředek integrované výuky fyziky.
- Student se seznámí s fyzikálními principy zobrazovacích metod, používaných v medicíně – sonografií, výpočetní tomografií (CT), zobrazením magnetickou rezonancí (MRI) a pozitronovou emisní tomografií (PET). Cílem práce bude, integrovat poznatky středoškolské fyziky, případně poznatky nad její rámec, které jsou spojené se základním fyzikálním principem těchto zobrazovacích metod.
Zdeněk Pucholt
- Analýza zahraničních učebnic fyziky
- Rešeršní a komparativní práce zabývající se porovnáváním tuzemských soudobých učebnic a dalších obdobných zdrojů se zahraničními. Studium případných odlišných přístupů v rámci objasňování nového učiva, porovnávání tuzemských a zahraničních kurikul. Případná experimentální aplikace zjištěného odlišného zahraničního přístupu v rámci pedagogické praxe nebo učitelského působení. Vhodné pro studenty s dobrou znalostí cizích jazyků. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Fyzika na pouti
- Převážně praktická práce zaměřená na realizaci souboru experimentů s využitím dataloggerů a čidel Vernier na pouťových (adrenalinových) atrakcích. Zatraktivnění fyziky prostřednictvím netradičních experimentů na SŠ, propojení teoretických poznatků s praxí. Návrh začlenění experimentů do soudobého kurikula, případně využití v rámci pedagogické praxe nebo učitelského působení. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- LMS ve výuce fyziky
- LMS (Learning Management System) jako (pomocný) nástroj ve výuce fyziky na SŠ. Historie LMS, možnosti a porovnání současných LMS, studium vybraného LMS v detailní podobě. Aktivní aplikace LMS do výuky fyziky na SŠ/VŠ (podoba pilotního výzkumu) a porovnání dosažených výsledků s tradiční výukou včetně statistického vyhodnocení. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Soudobé ICT prostředky pro vzdálenou výuku fyziky
- Studium a srovnání soudobých ICT prostředků využitelných ve výuce fyziky na ZŠ/SŠ (LMS, simulace, animace, vzdělávací portály, mobilní aplikace, sociální sítě,…). Rešerše tuzemské a zahraniční literatury. Dotazníkové šetření mezi učiteli týkající se využitelnosti diskutovaných prostředků. Vhodné pro kombinace s INF. Závěrečná zpráva musí být zpracována v systému TeX/LaTeX.
- Diplomová práce dle vlastního návrhu studenta
- Akceptovatelné zaměření práce (teoretická, praktická/laboratorní): molekulová fyzika a termodynamika, didaktika fyziky, informatika a výpočetní technika.
Lukáš Richterek
- Modelování fyzikálních dějů v prostředí Easy Java Simulations.
- Cílem práce je soubor dynamických modelů pro výuku fyziky na SŠ popř. základní vysokoškolský kurz v prostředí Easy Java Simulations.
- Teoretická práce
- Školní pokusy s Arduinem (Micro:bitem).
- Cílem práce je návrh jednoduchých měření použitelných pro výuku fyziky s mikropočítačem Arduino/Micro:bit a dostupnými senzory. Výstupem by měla být sada úloh s návody a pracovními listy včetně zpracování naměřených dat. Navazuje na předchozí práci s podobným tématem.
- Experimentální práce
- Školní pokusy s tabletem nebo chytrým telefonem.
- Cílem práce je návrh jednoduchých měření použitelných pro výuku fyziky s tabletem popř. smartphonem se zaměřením na využití senzorů osvětlení, akcelerometr popř. senzor magnetického pole. Výstupem by měla být sada přibližně 10 úloh s návody včetně ukázky zpracování reálně naměřených dat. Navazuje na předchozí práci s podobným tématem.
- Experimentální práce
- Kalendář úloh na každý den
- Cílem práce je vytvořit kalendář fyzikálních úloh hádanek a rébusů z učiva ZŠ nebo SŠ pro každý den kalendářního roku s odpověďmi popř. náměty k řešení.
- Teoretická práce s využitím rešerše
- Výzkum znalostí z astronomie na ZŠ a víceletých gymnáziích
- Cílem práce je zopakovat výzkum realizovaný na UP ve druhé polovině 70. let 20. století, statisticky zpracovat a porovnat výsledky tehdejších a dnešních žáků.
- Teoretická práce s pedagogickým výzkumem
Jan Říha
- Sbírka doplňujících úloh ze středoškolské fyziky - optika.
Návrh témat doktorských prací pro obor didaktika fyziky
Přehled rámcových za celou PřF UP lze nalézt na stránkách studijního oddělení. Můžete si prohlédnout obhájené dizertační práce z Didaktiky fyziky (všechny práce včetně posudků lze vyhledávat a prohlížet pomocí Portálu UP pod záložkou „Kvalifikační práce“).- Transformace výukových strategií z pohledu vzdělávání generace Y
Transformation of educational strategies from the point of view of generation Y
školitel RNDr. Renata Holubová, CSc. - Dynamika proudění tekutin – úvodní výukový celek k problematice nelineární dynamiky (příprava, ověření, evaulace materiálů pro výuku na SŠ)
Dynamics of flowing of liquids – introductory educational unit to the field of nonlinear dynamics
školitel doc. RNDr. Roman Kubínek, CSc. - Historický experiment ve výuce na ZŠ a SŠ (s možností využití expozic v přírodovědném muzeu a science centrech)
Historical experiment in teaching of physics at basic school
školitel doc. RNDr. Roman Kubínek, CSc. - Konceptuální testové úlohy ve fyzice střední školy a úvodním kurzu fyziky na VŠ
Conceptual test problems in secondary school physics and in an introductory university physics course
školitel doc. RNDr. Roman Kubínek, CSc. - Mezipředmětové vazby fyziky a chemie na středních školách
Interdisciplinary relations between physics and chemistry in secondary school education
školitel doc. RNDr. Roman Kubínek, CSc. - Začlenění kapitol moderní fyziky do výuky na střední škole
Incorporation of modern physics to the lessons in secondary school
školitel doc. RNDr. Libor Machala, Ph.D. - Fyzikální vzdělávání na středních školách v EU. Srovnávací studie.
Physics education at upper secondary schools in EU. Comparative study.
školitel prof. RNDr. Danuše Nezvalová, CSc. - Intuice a učení fyziky
Intuition and learning of physics
školitel prof. RNDr. Tomáš Opatrný, Dr. - Soutěže s fyzikální tematikou pro talentované středoškoláky
Competition in physics for talented secondary school students
školitel prof. RNDr. Tomáš Opatrný, Dr. - Vytváření a chápání termodynamických pojmů u žáků a studentů
Formation and understanding of terms of thermadynamics by students
prof. RNDr. Tomáš Opatrný, Dr. - Koncepty nanofyziky a jejich začlenění do výuky středoškolské fyziky
Concepts of nanophysics and their introduction into teaching sessions at secondary schools
školitel doc. Mgr. Jiří Tuček, Ph.D.