Hlavní stránky projektu: http://www.ped.muni.cz/wphy/oplidsky/uvod.html
Závěrečná zpráva o řešení projektu
Předkládaný projekt navazuje na požadavky modernizace našeho vysokého školství, které by se mělo stát součástí jednotného evropského systému vzdělávání. V rámci programu podpory B – Rozvoj učitelských studijních programů, byly formulovány cíle projektu, které se týkají především zkvalitnění studijních programů učitelství pregraduální etapy vzdělávání a dalšího vzdělávání učitelů z praxe. Vzhledem k tomu, že pracoviště řešitele, stejně jako pracoviště partnera, má dlouholetou tradici ve vzdělávání učitelů fyziky, chceme v rámci projektu připravit takové studijní programy, které by zajistily vysokou kvalitu odborné a didaktické úrovně pregraduálního studia a dalšího vzdělávání učitelů z praxe.
Pracoviště řešitele je akreditováno pro vzdělávání učitelů jak základních, tak i středních škol, jedná se tedy o modernizaci a zkvalitnění studijních programů učitelství fyziky v obou variantách. Z hlediska perspektivních požadavků na vzdělávání je třeba odstranit jednostrannou orientaci budoucího učitele jen na jeden vyučovací předmět, ale orientovat studenty k racionálnímu postoji k vědě jako takové, k technice i životnímu prostředí.
Inovace studijních programů nebude prováděna izolovaně, ale bude realizována úzká spolupráce řešitele a partnera, budou diskutovány a popřípadě využity zkušenosti zahraničních vysokých škol. V rámci řešení projektu plánujeme přivítat na pracovišti řešitele a partnera zahraniční hosty, kteří by v rámci semináře vystoupili se svými zkušenostmi a postřehy ze zahraničních vysokých škol.
Samozřejmě, má-li pregraduální vzdělávání učitelů probíhat na patřičné úrovni, je třeba připravit dostatek studijních materiálů a koncipovat náplň doplňujících a volitelných předmětů tak, aby student učitelství – budoucí absolvent, vstupoval do školské praxe náležitě vybaven odbornými znalostmi nejen z fyziky, ale také z hraničních oborů, byl schopen realizovat principy integrované výuky, byl schopen aktivně se podílet na vytváření školských vzdělávacích plánů na základě Rámcového vzdělávacího programu. Musí se také naučit novým přístupům k výchovně vzdělávací činnosti na školách, kde je důraz kladen na aktivitu žáků a nové formy výuky, které podporují práci v kolektivu, vytvářejí kompetence nejen odborné, ale také sociální.
Nemalý důraz bude kladen také na posílení výuky cizích jazyků u studentů učitelství, které bylo dosud zanedbáváno. Tím chceme posílit možnost mobility absolventů v rámci zemí EU.
S nejnovějšími trendy v organizaci a obsahové náplně vyučovacího procesu budou seznamováni také učitelé z praxe. Budou zváni na semináře, které se uskuteční jak na pracovišti řešitele (UP Olomouc), tak i partnera (MU Brno).
Dílčí výsledky řešení projektu budou uplatňovány během pregraduální přípravy učitelů fyziky průběžně, výuka (proškolení) cílové skupiny by mělo být zahájeno od zimního semestru 2006/07.
Závěrečná zpráva 141 s., 3,7 MB | |
Fyzika ve zdravotnictví 45 s., 1,3 MB | |
Kubínek R. a Půlkrábek J.: Moderní mikroskopické metody + příloha, 26 s., 1,1 MB | |
Kubínek R., Stránská V.: Nanotechnologie 22 s., 1,2 MB |