Celostátní přehlídka studentských prací z didaktiky fyziky
Olomouc, pondělí 23. 6. 2025 od 10:00
Přihlášení účastníci
Údaje jsou průběžně aktualizovány. Celkový počet registrovaných účastníků k dnešnímu dni je: 11.
Bakalářské práce
- Jan Ježek
Pracoviště: Univerzita Palackého v Olomouci, Přírodovědecká fakulta, katedra experimentální fyziky
Název práce: Supravodivost jako téma v učebnicích středoškolské fyziky
Školitel: Roman Kubínek
(Katedra experimentální fyziky)
Anotace:
Bakalářská práce se zabývá začleněním tématu supravodivosti do středoškolské fyziky. Tento jev je zajímavý z hlediska fyzikálního popisu a nabízí široké praktické využití. Supravodivost je ve většině učebnic středoškolské fyziky zahrnuta okrajově. Cílem této bakalářské práce je začlenit tento jev do příslušné partie elektřiny a magnetismu, popsat základní princip fyziky supravodivosti a seznámit studenty s historií a s jejími praktickými aplikacemi. Bakalářská práce je doplněna návrhem školního experimentu s vizualizací supravodivých jevů s využitím magnetické dráhy a supravodičů.
- Magdalena Komínková
Pracoviště: Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, katedra didaktiky fyziky
Název práce: Výuka fyziky pro sluchově postižené v ČR
Školitel: Dana Mandíková
(katedra didaktiky fyziky)
Anotace:
Bakalářská práce zkoumá výuku fyziky na školách pro sluchově postižené v České republice a USA. Cílem je popsat výukové metody a organizační přístupy, které se používají k přizpůsobení výuky potřebám žáků se sluchovým postižením. Výzkum vychází z přímého pozorování výuky na Gymnáziu pro sluchově postižené Ječná 27 v Praze a Rochester School for the Deaf (RSD) v USA. Práce se zaměřuje na analýzu komunikačních strategií, zapojení žáků, využívání pomůcek a podpůrných metod. Výsledky ukazují na rozdíly v přístupu a metodách mezi oběma školami a nabízejí doporučení pro zlepšení výuky fyziky pro sluchově postižené žáky v českém prostředí.
- Klára Kozáková
Pracoviště: Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta
Název práce: Časová osa vývoje poznatků o mikrosvětě
Školitel: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
(Katedra didaktiky fyziky)
Anotace:
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou výukového materiálu pro aktivitu zaměřenou na fyziku mikrosvěta v obdob ́ı od konce 19. století do počátku 21. století. V rámci této práce byla podrobně popsána celá aktivita. Dále byly vytvořeny kartičky, inspirované populární hrou Timeline a knihou Dobrých 100, které zachycují významné události a objevy z fyziky mikrosvěta. K vybraným objevům a událostem byl zpracován rozšiřující text, který slouží k hlubšímu porozumění jednotlivým pojmům. Aktivita je určena pro žáky základních a středních škol.
- Tomáš Lejsek, Bc.
Pracoviště: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra fyziky, techniky a chemie
Název práce: Model rodinného domu k termografickému vyhodnocení
Školitel: Mgr. Vladimír Vochozka, Ph.D.
(Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra fyziky, techniky a chemie)
Anotace:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na návrh a realizaci modelu rodinného domu určeného pro termografické vyhodnocení tepelných úniků. Na základě rešerše byly identifikovány čtyři hlavní faktory ovlivňující tepelné ztráty: tloušťka stěny a izolace, tepelné mosty, prahy dveří a počet skel v oknech. Pro tyto faktory byly vytvořeny pomůcky a metodika měření pro jejich ověření. Dále byl zkoumán vliv povrchové úpravy materiálu na termografické vyhodnocení. Na základě výsledků těchto měření byl navržen model rodinného domu ve Fusionu 360, který byl vytisknut na 3D tiskárně Prusa MK4. Po jeho kompletaci byly provedeny termografické analýzy pomocí kvalitativní a kvantitativní srovnávací termografie, přičemž k vyhodnocení termogramů byl použit software LabIR od Západočeské univerzity. Výsledky potvrdily, že všechny zvolené typy tepelných úniků jsou měřitelné a povrchová úprava modelu nemá zásadní vliv na termografické vyhodnocení. Navržený model rodinného domu je plně funkční a lze jej využít jako výukovou pomůcku při demonstraci termografického měření.
- Nicol Martínková
Pracoviště: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra fyziky, techniky a chemie
Název práce: Praktická řešení experimentálních úloh školního kola fyzikální olympiády
Školitel: Mgr. Vochozka Vladimír, Ph.D.
(Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra fyziky, techniky a chemie)
Anotace:
Práce se zaměřuje na experimentální úlohy školního kola fyzikální olympiády kategorií E, F a G. Obsahuje vzorová řešení pěti úloh a návrh pěti autorských zadání, která se týkají měření rozměrů, tuhosti pružiny, vlastností zvuku, intenzity osvětlení a pravděpodobnosti. Řešitelnost úloh byla ověřena na vysokoškolských studentech a žácích základních škol, přičemž na základě jejich zpětné vazby byla zadání upravena. Výsledná autorská zadání jsou vhodná pro budoucí ročníky fyzikální olympiády nebo jako laboratorní úlohy pro nadané žáky.
- Nikola Podrábská
Pracoviště: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Přírodovědecká fakulta, katedra fyziky
Název práce: Fyzikální úlohy zadané formou obrázku pro žáky 2. stupně ZŠ
Školitel: RNDr. Eva Hejnová, Ph.D.
(Katedra fyziky)
Anotace:
Cílem této bakalářské práce je vytvoření sbírky fyzikálních úloh zadaných formou obrázku pro žáky druhého stupně základní školy, případně nižšího stupně víceletých gymnázií. V teoretické části práce je rozebírán vztah žáků k fyzikálním úlohám. Výrazná pozornost je také věnována základním poznatkům z kognitivní psychologie, o které se opírají nejčastěji používané teoretické přístupy pro studium procesu učení prostřednictvím vizuálního obsahu. Dále se bakalářská práce věnuje vizuáliím jako takovým, jejich využití, funkcím ve vzdělávání a typům, jež se nejčastěji vyskytují ve fyzikálních úlohách. Praktická část je zaměřena na popis procesu tvorby souboru úloh a možnosti jeho využití. Výstupem práce je samotná sbírka úloh se vzorovým řešením a krátkým komentářem. Součástí práce je rovněž samostatná příloha obsahující úlohy zpracované do podoby pracovních listů.
- Michael Šebela
Pracoviště: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání
Název práce: Problematika využití matematiky ve výuce fyziky na základní škole
Školitel: Mgr. Ivana Medková, Ph.D.
(Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta)
Anotace:
Práce se zabývá problematikou uplatňování mezipředmětových vztahů matematiky a fyziky. Poukazuje na důležitost koordinace učiva matematiky a fyziky a na důležitost spolupráce učitelů těchto předmětů. V práci je provedena analýza vyučovaných fyzikálních témat z hlediska potřebných matematických dovedností. V praktické části vznikla internetová stránka s pracovními listy, které jsou volně stažitelné a mohou být využívány například jako didaktický materiál do výuky, podpora domácí přípravy žáků nebo jako rozšiřující učivo pro nadané žáky. Na internetové stránce jsou vysvětleny matematické prerekvizity potřebné k úspěšnému vyřešení fyzikálních úloh. Na základě dotazníkového šetření byla posuzována využitelnost stránky v praxi a dále také míra uplatňování mezipředmětových vztahů matematiky a fyziky při výuce na ZŠ.
Magisterské práce
- Kateřina Černotová, Bc.
Pracoviště: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání
Název práce: Problematické aspekty řešení fyzikálních úloh žáky se zrakovým postižením
Školitel: Mgr. Jan Čech, Ph.D.
(Pedagogická a Přírodovědecká fakulta MU)
Anotace:
Diplomová práce se zabývá problematikou řešení fyzikálních úloh žáky se zrakovým postižením, kteří navštěvují ZŠ a SŠ v České republice. Teoretická část práce pojednává o metodice řešení fyzikálních úloh, způsobech zápisu a technologiích, které napomáhají těmto žákům řešit fyzikální úlohy. V praktické části je popsán výzkum dané problematiky, jehož součástí jsou dotazníky pro osoby se zrakovým postižením a pro jejich učitele. Mimo výše zmíněné obsahuje praktická část také soubor pracovních listů se vzorovým zadáním a řešením těchto úloh, které splňují veškeré požadavky žáků s poruchou zraku.
- Filip Kaleta, Mgr.
Pracoviště: Univerzita Palackého v Olomouci, Přírodovědecká fakulta, katedra experimentální fyziky
Název práce: Fyzika zvukových efektů
Školitel: doc. RNDr. Roman KUBÍNEK, CSc.
(Katedra experimentální fyziky)
Anotace:
Tato práce se zabývá fyzikálními aspekty zvukových efektů v hudební produkci. Teoretická část se věnuje základním pojmům, jako je Fourierova analýza a řízení parametrů efektů. Dále se zabývá jednotlivými zvukovými efekty a analyzuje je. Praktická část obsahuje návod na testování různých zvukových efektů v programu "Ableton Live" a také zpětnou vazbu od respondentů, kteří návod používali.
- Eva Kšírová, Mgr.
Pracoviště: Univerzita Karlova v Praze, Matematicko-fyzikální fakulta, katedra didaktiky fyziky
Název práce: Ukázky výuky fyziky respektující typologické odlišnosti žáků
Školitel: doc. PhDr. Martin Chvál, Ph.D.
(Matematicko-fyzikální fakulta, katedra didaktiky fyziky)
Anotace:
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi individualizace výuky fyziky na základě osobnostních typů žáků, jak je popisuje teorie MBTI. Cílem je vytvořit výukové materiály, které reflektují odlišné potřeby a způsoby učení jednotlivých typologických skupin (NT, NF, SP, SJ), a ověřit jejich využitelnost v praxi. Práce kombinuje teoretické poznatky z oblasti psychologie a pedagogiky s praktickými zkušenostmi z realizovaných vyučovacích hodin. Výsledkem jsou konkrétní přípravy, které nabízejí učitelům možnost diferencovat výuku fyziky podle osobnostních preferencí žáků. Důraz je kladen na aktivní zapojení žáků, variabilitu úloh a smysluplné učení.
- Miroslav Mlynář, Mgr.
Pracoviště: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání
Název práce: Sbírka řešených úloh z fyzikální olympiády určená pro přípravu na okresní kolo kategorie F
Školitel: Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
(Pedagogická fakulta MU)
Anotace:
Práce je zaměřena na přípravu žáků k fyzikální olympiádě okresního kola kategorie F. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První část má za cíl zpracovat rešeršním způsobem látku fyziky osmého ročníku základní školy. Druhá vypracovat vzorová řešení vybraných úloh z předešlých ročníků okresního kola fyzikální olympiády kategorie F.
Rigorózní a doktorské práce