V 60. letech našeho století dochází ve Velké Británii pod vlivem vývoje v USA k inovačním snahám
v obsahu i formách školního vzdělávání. Bezesporu nejznámější a nejrozsáhlejší aktivitou tohoto
typu byly projekty postupně vypracované v rámci tzv. Nuffieldova fondu (Nuffield Foundation - NF)
[1]. Tato instituce zde vznikla v roce 1962 a jejím hlavním sponzorem při vzniku byly podniky lorda
Nuffielda (Morris - Automobile) [2]. Projekt NF nevznikl jako zásadní reforma anglické školy.
Zůstal systém Primary School a Secondary School s jedenáctiletou školní docházkou od pěti do
šestnácti let. Změny se dotkly hlavně obsahu přírodovědného vzdělávání, při zachování tradičních
způsobů výuky. Ty tvoří pro Anglii charakteristická experimentální problémová žákovská činnost,
o jejíž zavedení do škol se zasloužil již v počátku 20. století Armstrong [3]. Pod NF vznikaly
projekty výuky jednotlivým přírodovědným předmětům se snahou vytvořit mezi nimi silné mosty [2].
Žáci mají poznat, jaký význam má věda pro společnost, a to nejen prostřednictvím vhledu do přímého
využívání jejich výsledků, ale i v její roli ovlivňujícího činitele celého společenského života [4].
Hellberg v [2] podal zevrubnou analýzu NF a zvláště jeho části týkající se výuky chemie. Uvádí, že základním
cílem Nuffieldova pokusného systému bylo zvýšení zájmu žáků o přírodovědné vzdělávání a zvýšení jeho úrovně
jako celku. Toho má být dosaženo následujícím způsobem:
a) u žáka má být vzbuzeno pochopení toho, co znamená přistoupit k vědeckému řešení daného problému,
a toto pochopení ho pak má provázet po celý život,
b) obsah předmětu a metody výuky mají vycházet z dosaženého stavu, přičemž je podstatné, aby vyučování
v každé fázi bylo orientováno na nejmodernější stav vědeckého poznání,
c) maturitní zkouška musí v prvé řadě ukázat stupeň intelektuálního rozvoje žáka a jeho schopnosti
kritického myšlení,
d) učitel musí mít dostatek svobody k individuálnímu a tvůrčímu plánování svého vyučování, které však
musí odpovídat zájmům a potřebám žáků.
Na tendenci integrovat přírodovědné vyučování reagovala i Nuffieldova nadace samostatným projektem.
Již v roce 1970 vyšel soubor materiálů k tzv. Nuffield Combined Science, např. Teachers Guide, Longmann
(Pinguin Books) [5]. Styl, metodologické aspekty atd. jsou analogické ke všem předchozím publikacím Nuffieldova projektu.
Všimněme si však výběru a struktury integrovaného přírodovědného učiva. Doporučuje se následující uspořádání výuky
(I. část, vybrané oddíly):
1. Svět kolem nás
2. Pohled na některé případy
3. Jak začínají věci žít
4. Vzduch
5. Elektřina
6. Voda
7. Pozorování
8. Země
9. Hmyz
10. Energie